هفت اس مکنزی

گروه مشاوران مک کینزی با در نظر گرفتن هفت عامل که نام همه آنها با حرفS  آغاز می شود ، مدلی را برای ارزیابی سازمان ها ارائه کرده است به طوری که این کار ابتدا توسط واترمن ، پیترز و فیلیپس (1980) چارچوبی برای نگرش و بررسی سازمان ارائه گردید و آنها معتقد بودند که تغییر و حرکت سازمانی متأثر از تعامل میان هفت بعد ساختار، استراتژی، سیستم‌ها، شیوه ی مدیریت، كاركنان، مهارت‌ها و ارزش‌های مشترك است و آن را چارچوب (مدل) هفت-اس نامیدند. و از آنجایی که پژوهش آنها در شرکت بنیاد مشاوران مک کینزی انجام شد به هفت-اس مک کینزی نیز مشهور است .

ماهیت چارچوب

S های سخت و Sهای نرم :

به سه بعد ساختار، استراتژی و سیستم‌ها ابعاد سخت و چهار بعد سبك، كاركنان، مهارت‌ها و ارزش‌های مشترك ابعاد نرم گفته می‌شود. واژه سخت بدین معنی بكار می‌رود كه مفاهیم آن ابعاد عینی، ملموس، عملی، گویا، عقلانی و به سادگی تعریف شدنی هستند و واژه نرم هم بدین معنی بكار می‌رود كه مفاهیم آن ابعاد غیر ملموس، غیر عملی، و به سختی تعریف شدنی و توصیف شدنی هستند.

چارچوب هفت-اس مکینزی

(McKinsey 7S Framework

تشریح چارچوب

ساختار (Stracture):

اصول تقسیم كار و تخصصی سازی و هم‌چنین هماهنگی؛

ویژگی‌های برجسته نمودار سازمانی (سازمان‌دهی وظیفه‌ای، متمركز یا غیر متمركز و غیره)؛

نحوه ارتباط افراد (روابط مستقیم و غیرمستقیم)؛

الگوهای طبقه‌بندی و كنترل.

عموماً چنین پرسش‌هایی مطرح می‌شود: سازمان متمركز است یا غیر متمركز؟ وظایف اصلی چیستند؟ تنش بین وظایف كلیدی چیست؟ ساختار غیر رسمی (ارتباطات مستقیم با رده بالای سازمان، باندها و گروه‌ها و گروه‌های غیررسمی تصمیم‌گیری) چگونه است؟

استراتژی (Strategy)  :

استراتژی الگو، سیاست، برنامه، اقدام، تصمیم و یا تخصیص منابع است كه تعریف می‌كند: سازمان چیست؟ چه می‌كند؟ و چرا چنین می‌كند؟

ویژگی‌های متمایز، عوامل كلیدی موفقیت، نحوه تفكر سازمان نسبت به خود و محیط سازمان، نقاط قوت و ضعف سازمان، فرصت‌ها و تهدید‌های سازمان و اصول تعریف شده سازمان.

وسعت سازمان؛ استراتژی جهانی یا چند ملیتی و یا ملی

سیستم‌ها (System) :

رویه‌ها و فرایند‌های رسمی و غیر رسمی سازمان در انجام امور و وظایف

سیستم‌های رسمی سازمان چیستند؟

سیستم‌های ارزیابی و برنامه‌ریزی؛

سیستم تشویق و تنبیه؛

سیستم‌های تخصیص منابع

سیستم‌های غیر رسمی سازمان كدامند؟

نحوه برگزاری جلسات؛

پروتكل‌های حل اختلافات و ...

سبك (Style) :

از بعد فرهنگ سازمانی؛

ارزش‌ها و اعتقادات مسلط

نرم‌های توسعه یافته كه جزو ویژگی‌های ماندنی زندگی سازمانی شده‌اند

از بعد سبك مدیریت؛

مدیران چه می‌گویند و چه عمل می‌كنند؟

مدیر وقت خود را چگونه می‌گذراند؟

بر روی چه موضوعات و مواردی تمركز می‌كند؟

كاركنان (Staff) :

مشخصه‌های افراد سازمان از لحاظ

تحصیلات

اصول كاركردی

زمینه‌های كاری

نحوه مدیریت منابع انسانی

روش شكل‌دهی ارزش‌های پایه در جذب نیرو

معیار‌های انتخاب و ارتقاء كدامند؟

مسیر شغلی و آینده شغلی چگونه است؟

فرهنگ كاركنان چگونه است؟

مهارت‌ها  (Skill) :

ویژگی‌های متمایز سازمان چیست؟

سازمان چه كاری را بهتر از همه انجام می‌دهد؟

چگونه ویژگی‌های متمایز خود را حفظ می‌كند؟

بررسی مهارت های:

ارتباطات و فناوری اطلاعات

اجرایی

مالی و حسابداری

خدمات پس از فروش

بازاریابی

توسعه محصول

نقاط قوت چارچوب 7S

ابزار ارزشمندی در آغاز فرایند‌های تغییر و جهت‌دهی به آن

ابزار مناسبی در تجسم جامع سازمان

الگویی برای عناصر مورد بررسی و مقایسه از سازمان

استفاده برای تجزیه و تحلیل داخلی یک شرکت

تجزیه و تحلیل ویژگی های استراتژیک یک شرکت

ابزاری برای تشخیص شدنی بودن استراژی ها

سنجش تاثیرات تغییر بر روی شرکت

تجزیه و تحلیل جنبه های ”موفق و غیرموفق“ در سازمان

نقاط ضعف چارچوب 7S

تمرکز بر ابعاد و جنبه های داخلی سازمان

نادیده گرفتن عوامل خارجی در تصمیم گیری های استراتژیک شرکت

نیاز به تجزی و تحلیل های کناری مانند تجزیه و تحلیل SWOT

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 8 اسفند 1389    | توسط: علی عبدالی    | طبقه بندی: مدیریت،     |
نظرات()