بهبود مستمر و تدریجی با بهره گیری از مشاركت كاركنان

اركت كاركنانكایزن ( KAI + ZEN = KAIZEN )تركیبی دو كلمه ای از یك مفهوم ژاپنی است كه تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع كایزن بر این فلسفه استوار است كه برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلكه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنكه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد؛ بهبود مستمر و تدریجی با بهره گیری از مشاركت كاركنان .

__________

در نگاه كایزنی برای تحقق بهبود تدریجی و مستمر در سازمان ها باید سه اقدام اساسی زیر صورت بگیرد :

1- كلیه فعالیت هایی كه هزینه زا هستند ولی ارزشی تولید نمی كنند (Muda ) باید حذف شوند .

2- فعالیت هایی كه به شكلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می‏شوند ( Muri ) با یكدیگر تلفیق شوند.

3- آن دسته از فعالیت هایی كه برای تكمیل و بهبود سطح كیفی خدمات لازمند (Mura ) به فعالیت های سازمان افزوده شوند.

این حركت یا نهضت MU3 اساس اقدامات كارگاه آموزشی گمبا كایزن (كایزن عملی) را تشكیل می دهد.

__________

مراحل اجرای كایزن عملی

1- ناحیه نمونه را انتخاب كنید .

2- گروه بهبود ( تیم كایزن ) را ایجاد و سازمان دهی كنید .

3- داده های آماری مورد نیاز را در ناحیه نمونه با كمك اعضای گروه گرد آوری كنید .

4- اعضای شركت كننده را در كارگاه آموزشی با مفاهیم و ابزارهای بهبود آشنا كنید .

5- نظام آراستگی ( 5s ) را آغاز كنید .

6- مودا ( اتلاف ) ها را شناسایی و فهرستی از آنها تهیه كنید .

7- تحلیل علل رویداد اتلاف را در ناحیه نمونه انجام دهید و راه حلهایی را با استفاده از كار گروهی بیابید.

8- راه حل هایی را كه عملی ترند انتخاب كنید .

9- هر نوع تغییر فیزیكی در آرایش ناحیه نمونه را بدون فوت وقت انجام دهید .

10- بهبود انجام گرفته را به صورت استاندارد درآورید .

11- موفقیت حاصله را به اطلاع سایر همكارانتان برسانید .

12- نتایج به دست آمده را ارزیابی كنید تا در مراحل بعدی مورد استفاده قرار گیرند .

13- به سراغ مشكل بعدی بروید .

_________

اصول بیست گانه مدیریت در كایزن

1- نگویید چرا این كار انجام نمی شود. فكر كنید چگونه می توانید آن را انجام دهید.

2- در مورد مشكل به وجود آمده نگرانی به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید.

3- از وضعیت موجود راضی نباشید. باور داشته باشید كه همیشه راه بهتری هم وجود دارد.

4- اگر مرتكب اشتباه شدید ، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید.

5- برای تحقق هدف به دنبال كمال مطلوب نگردید. اگر60%از تحقق هدف اطمینان دارید دست بكار شوید.

6- برای پی بردن به ریشه مشكلات 5 بار بپرسید چرا؟

7- گمبا محل واقعی رویداد خطاست . سعی نكنید از دفتر كار خود مشكلات محیط را حل كنید.

8- همیشه برای حل مشكل از داده و اطلاعات كمی و به روز استفاده كنید.

9- برای حل مشكل بلافاصله به دنبال هزینه كردن نباشید. بلكه از خرد خود استفاده كنید. اگر عقلتان به جایی نمی رسد، آن را در همكارانتان بجویید و از خرد جمعی استفاده كنید.

10- هیچ وقت جزئیات و نكات ریز مسئله را فراموش نكنید. ریشه بسیاری از مشكلات در نكات ریز است.

11- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و كلام نیست. مدیریت باید حضور ملموس داشته باشد.

12- برای حل مسائل هر جا كه امكان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نكنید.

13- هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هیچ گاه عجولانه قضاوت نكنید.

14- مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهی است.

15- ارتباط یك طرفه دستوری از بالا به پایین مشكلات سازمان را پیچیده تر میكند. مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.

16- انسانها توانایی های فراوانی دارند. از الگوهای چند مهارتی و غنی سازی شغلی برای شكوفا شدن آنها استفاده كنید.

17- تنها فعالیت هایی را انجام دهید كه برای سازمان شما ارزش افزوده ایجاد می كنند.

18- فراموش نكنید كه 5s ، پایه و بنیان ایجاد محصولی با كیفیت است.

19- بر اساس الگوهای كار گروهی ، مسائل محیط كارتان را حل كنید.

20- حذف مودا ( اتلاف) فرآیندی پایان ناپذیر است. هیچ وقت از این كار خسته نشوید.

 

منبع: www.mgtsolution.com

نوشته شده در تاریخ شنبه 20 شهریور 1389    | توسط: علی عبدالی    | طبقه بندی: مدیریت،     |
نظرات()